Przejdź do treści

Budżet Miasta na rok 2025 – więcej tego samego, albo i gorzej

Podczas ostatniej w poprzednik roku sesji Rady Miasta przyjęto projekt budżetu Miasta na rok 2025. Dziś pozwolę sobie na jego krótką analizę porównawczą do roku 2024. Zobaczmy gdzie Miasto wyda więcej, gdzie mniej; jak będą wyglądały przychody, kredyty, zadłużenie.

Zadanie nie jest łatwe, bo budżet na rok 2024 był wielokrotnie zmieniamy, ostatnie zmiana miała miejsce na sesji 18 grudnia, czyli wtedy gdy przyjmowano również projekt budżetu na rok 2025. Nie wykluczam więc, że mogłem gdzieś popełnić błąd. Jeśli taki znajdziecie napiszcie o tym w komentarzu. Nie upieram się przy swojej nieomylności.

Główne założenia budżetu na rok 2025 vs. 2024

Przychody budżetu w roku 2024 wyniosły 147.928.081,80 PLN. W roku 2025 wyniosą 145.936.140,94 PLN. Widzimy więc niewielki spadek (– 1.991.940,86 PLN).

Wydatki w roku 2024 wyniosły 175.058.984,09 PLN, w roku 2025 wyniosą one 158.918.051,72 PLN. Tu już spadek jest wyraźnie większy (– 16.140.932,37 PLN).

Co za tym idzie niższy będzie też deficyt budżetu w roku 2025 – 12.981.910,78 PLN; podczas gdy w roku 2024 wyniósł on 27.130.902,29 PLN.

Luka w dochodach powoduje, że Miasto w roku bieżącym zaciągnie kolejny kredyt – 13.300.000,00 PLN (w roku 2024 była to porównywalna kwota – 13.965.100,00 PLN).

Pisaliśmy o tym też we wcześniejszym tekście.

Ponieważ zadłużenie Miasta stale rośnie i pod koniec roku 2025 wyniesie wg. planu 54.115.100,00 PLN (w roku 2024 było to 48.065.100,00 PLN) rosną też koszty obsługi długu (spłaty wcześniejszych kredytów i odsetek). W roku 2025 wyniosą one aż 3.050.000,00 PLN (rok wcześniej było to 2.641.200,00 PLN), czyli o 408,8 tys. więcej niż przed rokiem. Żeby ocenić ile można zrobić za te 408 tysięcy popatrzcie na plan inwestycji w drogi publiczne i gminne na bieżący rok.

Widać, że to sporo pieniędzy… można za to zrobić kilka projektów dróg i dodatkowo dwa razy więcej chodników. Widać też, że ponad połowę wydatków pochłonie budowa jednej drogi – Piaskowej (czy jej nazwa ulegnie zmianie na Kostkowa lub Asfaltowa?), i dlaczego akurat ta droga?

Wydatki – czyli gdzie wypływają pieniądze?

Popatrzmy teraz na stronę wydatkową, bo tam oszczędności za bardzo nie widać, co swoją drogą przeczy słowom Burmistrza, że „oglądamy każdą złotówkę dwa razy”. Oto cały budżet, a wydatki od strony 11, wydatki majątkowe (czyli inwestycje) strony 34 do 36.

Dział 600 – Transport i łączność, Rozdział 60016 – Drogi publiczne i gminne, Paragraf 4170 – wynagrodzenia bezosobowe – 10,7 tys. (było 5 tys.); paragraf 4210 – zakup materiałów i wyposażenia – 25 tys. (było 15 tys.); paragraf 4300 – zakup usług pozostałych – 132 tys. (było 57 tys.).

Dział 750 – Administracja publiczna, Rozdział 75023 – Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu) – łączny koszt rośnie z 10.873.215,44 PLN do aż 12.651.663,47 PLN, w tym na same wynagrodzenia wydamy 6.881.300,27 PLN i dodatkowo na premie 569.271,10 PLN. Czyli z jednej strony Burmistrz mówi, że obciął sobie, zastępcy i skarbnik po 30%, ale jakoś tego w liczbach nie widać. Dodatkowo zatrudnił kilka osób, oczywiście nie wiem ile dokładnie, bo Zarządzeń dalej nie opublikował, co też musi kosztować w kolejnych latach.
Idźmy dalej: zakup materiałów i wyposażenia – 403 tys. (było 356,7), energia – 356,0 tys. (było 324,0), zakup usług remontowych – 125,8 tys. (było 60,8), zakup usług pozostałych – 1.796.300,00 PLN (!) (było 1.398.800,00 PLN – kolejne prawie 400 tys. więcej niż było do wydania wg. uznania Burmistrza i poza kontrolą Rady!) i mój ulubiony „kwiatek” – paragraf 4420 – podróże służbowe zagraniczne – 10 tys. PLN (było 2 tys., ale wiecie, rozumiecie, lansik na FB z Brembate musi kosztować; ciekawe ile razy do roku?). I jeszcze – paragraf 4700 – szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej – tu już skromne 70 tys. na rok, czyli o 20 tys. więcej niż było. Wcześniej było tu pewnie Collegium Humanum, teraz będzie SWPS? Tam gdzie Myrcha, zwany Belzebubem (dziś akurat Trzech Króli to się domyślacie dlaczego tak) „zrobił” doktorat z prawa…

Dział 75075 – promocja jednostek samorządu terytorialnego – 728.190,00 PLN (było 558.415,00 PLN), i w tym dziale znów wycieczki zagraniczne – 13 tys. (było 2 tys.), zakup usług pozostałych – 572 tys. (tu może będą wydatki za ten znak Ostrowi, czy tam hasło… na którejś sesji był człowiek, który coś takiego prezentował) – było aż 459,5 tys., czyli blisko 120 tys. więcej znów do wydania z ręki Burmistrza i poza kontrolą Rady.

Dział 75085 – wspólna obsługa jednostek samorządu terytorialnego – 1.751.679,00 PLN (było – 1.499.567,00 PLN).

Nasza Rada Miasta – dział 75022 – rady gmin (miast i miast na prawach powiatu) – 655.600,00 PLN (było 602,6 tys.). Za te pieniądze oczekujemy zdecydowanie większej aktywności, bo wciąż są Radni, którzy jeszcze głosu na obradach nie zabrali.

I dalej: Dział 754 – bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, Rozdział 75416 – Straż gminna (miejska) – 784.948,55 PLN, podczas gdy w roku 2024 było to aż 249.349,21 PLN mniej! W tym wynagrodzenia pochłoną kwotę 535.972,80 PLN! (373,46 PLN MNIEJ niż cała straż w zeszłym roku!). Ale wiecie dla kogo musiało się znaleźć miejsce w straży? Pisaliśmy o tym w naszym wcześniejszym tekście.

Idźmy dalej: Dział 801 – Oświata i wychowanie – 82.444.215,43 PLN w roku 2024 i tylko 51.927.550,00 PLN w roku 2025. Jak to pogodzić z nową szkołą i dodatkowo szkołą muzyczną, której w zeszłym roku nie było? Doprawdy nie wiem. Przypomnijmy, że w tym roku też brakowało na pensje dla nauczycieli i w grudniu dyrektor Centrum Usług Wspólnych (czyli instytucji, która zajmuje się obsługa kadrowo-płacową szkół i przedszkoli) prosiła o dodatkowe pieniądze. Teraz pieniędzy jest ponad 30 milionów mniej, ale 28 z tego to wydatek na nową szkołę.

W tej kwocie szkoły podstawowe to wydatek – 20.849.962,00 PLN (było 50.839.646,00), przedszkola – 16.102.195,00 (było 17.131.996,00), świetlice szkolne – 1.236.882,00 (było 1.143.121,00), Dowożenie uczniów do szkół – 508.955,00 (było 387.870,00), Szkoły artystyczne, czyli powstała szkoła muzyczna – 848.537,00 (ta pozycja nie istniała w zeszłorocznym budżecie).

Dział 851 – ochrona zdrowia – 800.000,00 (było 1.672.024,41 PLN),; tu spadek na zadaniu Przeciwdziałanie alkoholizmowi do 790 tys. zł. z 1.651.024,41 w roku poprzednim.

Dział 852 – Pomoc społeczna – 11.042.747,50 w roku 2024 i 9.328.802,00 w roku 2025.
Dział 855 – Rodzina – 11.043.073,00 w roku 2024 i 10.219.860,00 w roku 2025.
Dział 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – 14.641.480,15 w roku 2024 – aż 28.074.191,01 w roku 2025! W tym np w paragrafie 4390 – Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii 150 tysięcy złotych! Czy to nie o tych ekspertyzach powietrza w mieście mówił Burmistrz na ostatniej Radzie? Kolejny wydatek, który nie przyniesie nam żadnej korzyści i jest zupełnie zbędny! Cały ten Rozdział zadań o ochronie powietrza atmosferycznego i klimatu kosztuje 1,5 miliona złotych! Rok temu było to 72 260,00!!!

I tak doszliśmy do działu 932 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego. Pisałem już, że utrzymanie MDK-u kosztuje nas mniej niż odsetki od długu miasta – 2.803.100,00 PLN vs. 3.050.000,00 PLN (przy okazji pozdrowienia dla portalu, który ta wiadomość przepisał słowo w słowo u siebie).
Biblioteka kosztuje nas 1.596.481,00 PLN (było 1.404.000,00), plus 50 tys. na inwestycje innych jednostek(?). 200 tys. dołożymy do funkcjonowania Domu Rodziny Pileckich (tu bez zmian).

W dziale 926 – Kultura fizyczna mamy MOSiR – 11.694.424,30 w tym roku dotacji z miasta (było 10.223.933,54), oraz nasz ulubiony rozdział 92605 – Zadania w zakresie kultury fizycznej, czyli dotacje dla klubów sportowych. W roku 2025 pójdzie na to 1.416.000,00 (w roku 2024 było to co prawda 1.550.000,00 zł., ale struktura wydatków była mocno inna). Popatrzcie sami:

od lewej rok 2024, od prawej 2025

Widzimy, że Rada Sportu, czyli Burmistrz chce pod swoją kontrolą wydać o 160 tys. złotych więcej na bezpośrednie dotacje dla klubów. Tak się utrwala swoją władzę i potęguje zależność od kroplówki z miejskich pieniędzy.

Jaki obraz wyłania się z takiego budżetu? Oceńcie sami i dajcie nam znać w komentarzach.

ostrow na surowo wesprzyj nas

1 komentarz do “Budżet Miasta na rok 2025 – więcej tego samego, albo i gorzej”

Dodaj komentarz

W POLU "NAZWA" PODAJ FIKCYJNY PSEUDONIM

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Regulamin Komentowania* Odpowiedzialność: Każdy użytkownik ponosi pełną odpowiedzialność za treść swoich komentarzy. Autor bloga nie odpowiada za komentarze zamieszczane przez użytkowników.* Szacunek i kultura: Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe, wulgarne lub naruszające prawa innych osób będą usuwane.* Zakaz spamowania: Niedozwolone jest zamieszczanie komentarzy zawierających spam, reklamy lub linki prowadzące do niebezpiecznych stron.* Tematyka: Komentarze powinny odnosić się do tematyki wpisu. Komentarze niezwiązane z tematem mogą zostać usunięte.* Moderacja: Autor bloga zastrzega sobie prawo do moderacji, edycji lub usuwania komentarzy, które naruszają zasady regulaminu.* Dodając komentarz, akceptujesz powyższe zasady.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.