Przejdź do treści

Czy będzie w Ostrowi również test autobusu CNG i H2 ?

Ostrowskie ZGK poinformowało o rozpoczęciu testów autobusu miejskiego – elektryka YUTONG E7S dostarczony przez firmę BUSNEX Poland Sp. z o.o. z Warszawy.

Elektryki budzą wiele kontrowersji ze względu na to że:

  • „palą się” – wiecie o co chodzi,
  • baterie są zużywalne, a ich produkcja i póżniejsza utylizacja nie jest „zielona”,
  • koszty specjalistycznego serwisu są duże,
  • mają ograniczony zasięg i wymagają częstego ładowania,
  • używanie klimatyzacji, czy ogrzewania często wymaga zainstalowania dodatkowego agregatu na paliwo.

Zobaczymy jak się sprawdzi Yutong w ostrowskich warunkach.

Jednak nie mówimy NIE unowocześnianiu ostrowskiej komunikacji miejskiej. Liczymy na to, że ZGK nie pozostanie na testach tylko tego rozwiązania. Wszak posiadamy w Polsce, polskich producentów autobusów na gaz ziemny CNG, lub WODÓR H2 i nie musimy jeździć „chińczykiem”.

Pamiętacie jak na Brokowskiej miała powstać stacja tankowania CNG? I już mielibyśmy gotową infrastrukturę z której moglibyśmy korzystać.

Pojazdy elektryczne to XXI wiek, a czemu mamy nie spróbować XXII wieku i iść w 100% zero emition czyli Wodór? Niech chociaż raz Ostrów będzie przed resztą, a nie naśladuje miasta takie jak Łomża czy Warszawa.

Poniżej przedstawiamy przykładowe inne opcje napędów autobusów do testów:

https://www.nesobus.pl

https://www.solarisbus.com/pl/pojazdy/napedy-niskoemisyjne/grupa-urbino-cng

Zaraz, zaraz, TE autobusy CNG i H2 są „za duże” na Ostrów!!! A dlaczego?

Dziwi nas podejście ZGK testujące mały autobusik, bo to wielka idea bez planu rozwoju. Inwestując w eko-autobusy jednocześnie powinna przyświecać idea powiększenia grona użytkowników. Miasto będzie się rozrastać, a ludność starzeć, dodatkowo zapowiadana darmowa komunikacja publiczna i może dogadanie się z Gminą na rozszerzenie tras i co? Ten autobus jest za mały. No to określmy się, czy coś robimy naprawdę kompleksowo, rozwojowo, z planem na 5-10 lat czy tylko dzisiaj licząc na dalsze wożenie w porywach do kilkunastu osób.

Liczymy na to, że po testach ZGK przedstawi opinii publicznej wyniki testów, ale nie że jest „super” tylko co było testowane, jakie zakresy, liczby, złotówki od A do Z i nie będziemy musieli o to pytać w Waszym imieniu i czekać 14 dni na odpowiedź.

A swoją drogą mamy pytanie, czy „elektryczna komunikacja miejska” będzie podlegać pod MOSIR i pod Nowego Dyrektora, który wie o co chodzi w elektrycznym transporcie osób ? 😉

Poczytajcie również o kosztach transportu porównując różne rodzaje paliw: