Przejdź do treści

DŁUGI, DŁUŻNICY, ALIMENTY

Jak to wygląda w Ostrowi?

Obiecaliśmy coś o miejskich dłużnikach. Nie jest łatwo zebrać te dane, bo są rozrzucone po różnych dokumentach, o ich aktualność też ciężko (jak np. pokazywany już przez nas rejestr umorzeń/odroczeń; pokazujemy go w załączniku już bez wymazywania nazwisk/instytucji, dane są publiczne, znajdują się na BIP miasta i macie prawo je znać).

Na początek ujęcie całościowe. Do miejskiej kasy na koniec roku 2021 zalegano łącznie na 22,43 mln; w 2022 już 23,92 mln; na koniec 2023 roku już 25,61 mln. Widać więc, że kwoty rosną. Każda brakująca w kasie Miasta złotówka to konieczność ograniczenia wydatków na niezbędne inwestycje lub większego zadłużania. Wiemy już, że dług miasta rośnie w tempie, które śmiało można uznać za wysokie.

Czy więc miasto skutecznie prowadzi działania mające na celu odzyskiwanie tych należności? Na załączonych zdjęciach znajdziecie podsumowanie działań, które w tym zakresie prowadziło miasto w latach 2021-2023. Podsumujmy „na surowo”: rok 2021 – 566 upomnień i 87 tytułów wykonawczych przekazanych do komorników w sprawach podatkowych; 738 upomnień, wezwań i not odsetkowych oraz 260 spraw przekazanych do komornika w sprawach niepodatkowych. Rok 2022 analogicznie: 445 i 84 w sprawach podatkowych, 873 i 121 w sprawach niepodatkowych. Rok 2023: 861 i 145 w sprawach podatkowych, 1054 i 232 w sprawach niepodatkowych. Widać, że dopiero ubiegły rok przyniósł zwiększenie dynamiki działań w zakresie dochodzenia przez miasto należności.

Może mieć to związek z raportem Najwyższej Izby Kontroli, która przyjrzała się jak w tym zakresie wyglądają działania jednostek samorządu terytorialnego (JST). Pod lupę wzięto lata 2018-2022, skontrolowano 28 JST. Konkluzje nie są optymistyczne. W ocenie NIK działania większości skontrolowanych JST były nieskuteczne lub obarczone nieprawidłowościami, nie radzą sobie też one z egzekucją zaległości podatków i opłat. Główne grzechy w tym zakresie to: nieterminowe wystawianie upomnień oraz tytułów wykonawczych, niewysyłanie upomnień i tytułów wykonawczych pomimo bezskutecznego upływu wskazanych terminów a także nieprawidłowe sporządzanie upomnień. Opieszałość i brak rzetelności prowadzonych działań skutkują przedawnieniem należności podatkowych i opłat lokalnych. Kolejnym obszarem, na który uwagę zwraca NIK jest kwestia ulg, umorzeń i odroczeń. Tu też organy JST wykazywały się zbytnią „łaskawością” – nie kontrolowano należycie zasadności ich udzielania, dokumentacja wniosków była niekompletna, nie badano też dowodów potwierdzających istnienie okoliczności wskazanych we wnioskach. W konkluzjach NIK wskazuje by Regionalne Izby Obrachunkowe objęły „szczególnym zainteresowaniem” ten obszar działania organów JST. My, na ostrowskim podwórku, prosimy Miasto o udostępnienie aktualnego rejestru umorzeń/ulg/odroczeń. Czy te uwagi można odnieść do działań Miasta? Chcemy wierzyć, że nie… ale sprawą powinien się zająć audytor wewnętrzny zatrudniony w mieście. A propos, Panie Burmistrzu Hubert Betlejewski, co tam z audytami?

Na koniec krótko od dwóch sprawach.

Jak widzicie największą pozycję na liście należności stanowi zobowiązanie względem Funduszu Alimentacyjnego (FA). W roku 2023 to 22,19 mln z łącznych 25,61 mln. W skrócie i uproszczeniu: FA płaci osobom uprawnionym do alimentów, na lokalnej władzy spoczywa obowiązek odzyskiwania tych kwot od zobowiązanych do ich płacenia. I tu sprawa wygląda naprawdę słabo. W latach 2021, 2022 i 2023 spłacalność wyniosła odpowiednio 42,88%, 57,07% i 58,44%. Nie znajduję w słowniku osób kulturalnych słów, którymi chciałbym wyrazić co sądzę o niepłacących alimentów na dzieci.

I druga rzecz: jeśli domagamy się od Miasta większej skuteczności w odzyskiwaniu należnych mu pieniędzy to w drugą stronę Miasto musi być też „najlepszym możliwym płatnikiem”. Co to oznacza: jeśli ktoś wykonał dla miasta usługę, dostarczył towar, wykonał pracę, sprzedał nieruchomość czy oddał kawałek działki na drogę/chodnik – po wnikliwym skontrolowaniu czy wykonałeś to rzetelnie i zgodnie z zamówieniem miasto płaci bez przekraczania terminów. Stosujmy w tym zakresie elementy zarządzania płatnościami, negocjujmy terminy płatności tak, by odpowiadały naszym przychodom w czasie (może wtedy nie będziemy musieli się tak zadłużać) ale płaćmy w terminie.

Jak zawsze zapraszamy Was do komentowania.

Dodaj komentarz

W POLU "NAZWA" PODAJ FIKCYJNY PSEUDONIM

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Regulamin Komentowania* Odpowiedzialność: Każdy użytkownik ponosi pełną odpowiedzialność za treść swoich komentarzy. Autor bloga nie odpowiada za komentarze zamieszczane przez użytkowników.* Szacunek i kultura: Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe, wulgarne lub naruszające prawa innych osób będą usuwane.* Zakaz spamowania: Niedozwolone jest zamieszczanie komentarzy zawierających spam, reklamy lub linki prowadzące do niebezpiecznych stron.* Tematyka: Komentarze powinny odnosić się do tematyki wpisu. Komentarze niezwiązane z tematem mogą zostać usunięte.* Moderacja: Autor bloga zastrzega sobie prawo do moderacji, edycji lub usuwania komentarzy, które naruszają zasady regulaminu.* Dodając komentarz, akceptujesz powyższe zasady.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.