Przejdź do treści

Opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej o projektach budżetów JST w powiecie ostrowskim

Miasto Ostrów Mazowiecka, Gmina Ostrów Mazowiecka i Powiat Ostrowski z oceną RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie opublikowała najnowsze opinie dotyczące projektów budżetowych oraz wieloletnich prognoz finansowych (WPF) trzech jednostek samorządu terytorialnego (JST) z powiatu ostrowskiego. Dokumenty dotyczą Miasta Ostrów Mazowiecka, Gminy Ostrów Mazowiecka oraz Starostwa Powiatowego w Ostrowi Mazowieckiej.

Wszystkie projekty uzyskały opinie pozytywne, jednak w części przypadków pojawiły się istotne uwagi odnoszące się do stabilności finansowej w kolejnych latach.

Poniżej prezentujemy krótkie podsumowanie wydanych przez RIO opinii.

Miasto Ostrów Mazowiecka

RIO pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu miasta na 2025 r. i WPF na lata 2026 – 2041.

Podstawowe założenia budżetu:

Planowane dochody: 168.624.008,03 PLN
• bieżące – 142.432.827,84 PLN
• majątkowe – 26.191.180,19 PLN

Planowane wydatki: 177.674.008,03 PLN
• bieżące – 142.256.515,55 PLN
• majątkowe – 35.417.492,48 PLN

Planowany deficyt: 9.050.000,00 PLN

Planowany kredyt: 12.400.000,00 PLN

Planowane zadłużenie na koniec 2026 r.: 53.200.000,00 PLN

Nadwyżka operacyjna: zaledwie 176.312,29 PLN

Tak niski poziom nadwyżki operacyjnej oznacza minimalny margines bezpieczeństwa w realizacji zadań bieżących. Zgodnie z art. 242 ustawy o finansach publicznych, dochody bieżące muszą pokrywać wydatki bieżące – i miasto spełnia ten wymóg „na styk”.

W opinii dotyczącej WPF RIO podkreśliło ryzyko, że w kolejnych latach może dojść do naruszenia wskaźnika spłaty zobowiązań. W szczególności wskazano, że od 2030 r. różnica między wskaźnikiem dopuszczalnym a planowanym wynosi jedynie 0,83%, co jest wartością bardzo niską i świadczy o napiętej sytuacji finansowej w przyszłości.

https://bip.warszawa.rio.gov.pl/kategorie/153-w-sprawie-projektow-uchwal-budzetowych-jst/artykuly/5636-ostrow-mazowiecka-miasto-uchwala-so-nr-3c832025-z-dnia-25-listopada-2025-r?lang=PL

https://bip.warszawa.rio.gov.pl/kategorie/165-dotyczace-projektow-uchwal-o-wieloletnich-prognozach-finansowych/artykuly/5637-ostrow-mazowiecka-miasto-uchwala-so-nr-3h832025-z-dnia-25-listopada-2025-r?lang=PL

Projekt budżetu Miasta na rok 2026 znajdziecie TUTAJ – pojawił się cudownie wczoraj po naszym TEKŚCIE 😉


Gmina Ostrów Mazowiecka

Gmina uzyskała pozytywne opinie RIO zarówno w zakresie projektu budżetu, jak i WPF. W odróżnieniu od miasta, gmina wykazuje znacząco wyższą nadwyżkę operacyjną.

Planowane dochody: 113.400.000,00 PLN
• bieżące – 86.094.417,12 PLN
• majątkowe – 27.305.582,88 PLN

Planowane wydatki: 119.600.000,00 PLN
• bieżące – 77.080.000,00 PLN
• majątkowe – 42.520.000,00 PLN

Planowany deficyt: 6.200.000,00 PLN

Nadwyżka operacyjna: 9.004.417,12 PLN

Taki wynik daje gminie znacznie większe możliwości realizacji inwestycji oraz stabilne pokrycie zadań bieżących.

https://bip.warszawa.rio.gov.pl/kategorie/153-w-sprawie-projektow-uchwal-budzetowych-jst/artykuly/5638-ostrow-mazowiecka-gmina-uchwala-so-nr-3c1012025-z-dnia-26-listopada-2025-roku?lang=PL

https://bip.warszawa.rio.gov.pl/kategorie/165-dotyczace-projektow-uchwal-o-wieloletnich-prognozach-finansowych/artykuly/5639-ostrow-mazowiecka-gmina-uchwala-so-nr-3h1002025-z-dnia-26-listopada-2025-roku?lang=PL

Projektu budżetu Gminy na rok 2026 nie udało się odszukać w BIP.


Powiat Ostrowski

Projekt budżetu powiatu również otrzymał ocenę pozytywną. Nadwyżka operacyjna jest wyraźnie wyższa niż w mieście, choć niższa niż w gminie.

Planowane dochody: 145.721.904,70 PLN
• bieżące – 124.693.450,60 PLN
• majątkowe – 21.028.454,10 PLN

Planowane wydatki: 157.765.200,27 PLN
• bieżące – 120.156.489,77 PLN
• majątkowe – 37.608.710,50 PLN

Planowany deficyt: 12.043.295,57 PLN

Planowany kredyt: 7.800.000,00 PLN

Planowane zadłużenie na koniec 2026 roku: 24.710.000,00 PLN

Nadwyżka operacyjna: 4.536.960,83 PLN

W opinii dotyczącej WPF wskazano jednak poważną uwagę: w 2035 r. różnica między wskaźnikiem dopuszczalnym a planowanym poziomem spłaty zobowiązań wyniesie zaledwie 0,35%. To sygnał, że dług powiatu w dłuższej perspektywie może zbliżyć się do granicy bezpieczeństwa.

https://bip.warszawa.rio.gov.pl/kategorie/153-w-sprawie-projektow-uchwal-budzetowych-jst/artykuly/5640-ostrow-mazowiecka-powiat-uchwala-so-nr-3c1072025-z-dnia-26-listopada-2025-r?lang=PL

https://bip.warszawa.rio.gov.pl/kategorie/165-dotyczace-projektow-uchwal-o-wieloletnich-prognozach-finansowych/artykuly/5641-ostrow-mazowiecka-powiat-uchwala-so-nr-3h1072025-z-dnia-26-listopada-2025-r?lang=PL

Projekt budżetu powiatu na rok 2026 znajdziecie TUTAJ.


Znaczenie nadwyżki operacyjnej dla JST

Nadwyżka operacyjna – czyli różnica między dochodami a wydatkami bieżącymi – jest kluczowym wskaźnikiem kondycji finansowej jednostki samorządu terytorialnego. Im jest wyższa, tym większa:

  • zdolność do finansowania inwestycji ze środków własnych,
  • możliwość wcześniejszej spłaty zadłużenia,
  • stabilność w obliczu nieprzewidzianych wydatków.

Jeżeli natomiast dochodzi do deficytu operacyjnego, oznacza to, że jednostka nie jest w stanie finansować bieżącej działalności z regularnych wpływów. Może to wynikać z rosnącego zadłużenia, kosztów jego obsługi lub słabszego niż planowano wzrostu dochodów.

W takich sytuacjach JST ratuje się:

  • sprzedażą majątku,
  • zaciąganiem nowych zobowiązań,
  • lub – najbardziej racjonalnie – cięciem wydatków bieżących.

Podsumowanie

Wszystkie trzy jednostki uzyskały pozytywne opinie RIO, jednak ich sytuacja finansowa jest zróżnicowana:

  • Gmina Ostrów Mazowiecka – komfortowa nadwyżka operacyjna i stabilna perspektywa.
  • Powiat Ostrowski – umiarkowana nadwyżka, ale rosnące ryzyko w dalszych latach.
  • Miasto Ostrów Mazowiecka – spełnienie wymogów ustawowych minimalnym marginesem, co wskazuje na potencjalne trudności finansowe w kolejnych latach.

Nadchodzący rok i kolejne lata pokażą, czy samorządy te będą w stanie utrzymać lub poprawić stabilność finansową, a także czy planowane inwestycje nie ograniczą ich zdolności do bezpiecznego zarządzania zadłużeniem.