Ostatnie dni przyniosły serię orzeczeń Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczących budżetów Miasta Ostrów Maz., Gminy Ostrów Maz. i Powiatu ostrowskiego. Ocenie podlegały dwie kwestie: planowana kwota długu na rok 2025 i możliwość sfinansowania deficytu budżetu również w roku bieżącym.
Oto jak RIO oceniła przedstawione jej dokumenty.
Miasto
W odniesieniu do planowanej kwoty długu RIO pisze:
„Skład Orzekający na podstawie przyjętej przez Miasto Ostrów Mazowiecka wieloletniej prognozy
finansowej oraz uchwały budżetowej ustalił:
– prognozowana kwota długu na koniec 2025 roku wyniesie 54.115.100,00 zł, co stanowi 37,08%
planowanych dochodów ogółem Miasta,
– kwota długu wynikająca z planowanych i zaciągniętych zobowiązań, pozwoli w latach 2025 – 2040 zachować relację, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych.
Skład Orzekający zwraca jednak uwagę na ryzyko niespełnienia powyższej relacji w roku 2029, bowiem różnica między dopuszczalnym wskaźnikiem spłaty zobowiązań obliczonym w oparciu o plan 3 kw. roku
poprzedzającego pierwszy rok prognozy (poz. 8.3), a wskaźnikiem planowanej łącznej kwoty spłaty
zobowiązań (poz. 8.1), kształtuje się poniżej 1 % i wynosi 0,85 %„.
W przypadku możliwości sfinansowania deficytu, który w roku bieżącym wyniesie 12.981.910,78 zł RIO pisze:
„Jako źródła sfinansowania deficytu wskazano przychody pochodzące z:
– kredytu w kwocie 10.250.000,00 zł,
– niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach w kwocie 2.731.910,78 zł.
Wskazane źródła sfinansowania deficytu są zgodne z art. 217 ust. 2 pkt 2 i 8 ustawy o finansach publicznych.
Uwzględniając sposób sfinansowania deficytu oraz zachowanie relacji wymaganej art. 243 ustawy o finansach publicznych, należy uznać, że Miasto Ostrów Mazowiecka ma możliwość sfinansowania deficytu przedstawionego w uchwale budżetowej na 2025 rok„.
Gmina
Oceniając planowaną kwotę długu RIO pisze:
„Według wieloletniej prognozy finansowej planowane zadłużenie Gminy na koniec 2025 roku wyniesie 6.257.000,00 zł, co stanowi 6,25 % planowanych dochodów Gminy na 2025 r.
Na podstawie wskazanych uchwał, Skład Orzekający ustalił, że planowana w 2025 r. oraz w latach następnych kwota długu pozwoli zachować relację wymaganą art. 243 ust. 1 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych”.
W przypadku możliwości sfinansowania deficytu w roku 2025, który według przedstawionej uchwały budżetowej wyniesie 19.000.000,00 zł RIO orzekła co następuje:
„Przedstawiony (…) deficyt (…) zostanie sfinansowany przychodami pochodzącymi z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunkach bieżących budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach w kwocie 5.275.450,76 zł, zaciąganych kredytów i pożyczek w wysokości 5.980.000,00 zł oraz nadwyżki z lat ubiegłych w wysokości 7.744.549,24 zł.
Wskazane źródła pokrycia deficytu są zgodne z art. 217 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Mając zaś na uwadze to, że według przyjętej przez Gminę wieloletniej prognozy finansowej na lata 2025-2029, w latach objętych tą prognozą spełniona będzie relacja określona w art. 243 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych należy uznać, że Gmina Ostrów Mazowiecka ma możliwość sfinansowania deficytu przedstawionego w uchwale budżetowej na 2025 r.„.
Powiat
Na koniec przyjrzyjmy się ocenie wystawionej przez RIO powiatowi. W odniesieniu do planowanej kwoty długu czytamy:
„Skład Orzekający na podstawie przyjętej przez Powiat Ostrowski wieloletniej prognozy finansowej oraz uchwały budżetowej ustalił:
– prognozowana kwota długu na koniec 2025 roku wyniesie 23.190.000,00 zł, co stanowi 16,00 % planowanych dochodów ogółem na ten rok,
– kwota długu wynikająca z planowanych i zaciągniętych zobowiązań, pozwoli w latach 2025 – 2035 zachować relację, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych”.
W odniesieniu do możliwości sfinansowania deficytu RIO pisze:
„Przedstawiony w powyższej uchwale deficyt na 2025 rok wynosi 8.978.020,00 zł. Jako źródła sfinansowania planowanego deficytu wskazano przychody pochodzące z:
– wolnych środków, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych
w wysokości 440.000,00 zł,
– kredytu w wysokości 4.720.000,00 zł,
– środków z lokat w wysokości 3.000.000,00 zł,
– niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków w wysokości 818.020,00 zł.
Finansowanie deficytu wskazanymi wyżej przychodami jest zgodne z art. 217 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
Uwzględniając sposób sfinansowania deficytu oraz zachowanie relacji wymaganej art. 243 ustawy o finansach publicznych należy uznać, że Powiat ma możliwość sfinansowania deficytu przedstawionego w uchwale budżetowej na 2025 rok”.
Wnioski
Co nam mówią te orzeczenia? Pierwszy wniosek jaki się nasuwa to poziom zadłużenie na koniec roku w relacji do przychodów w tym roku. Wygląda to następująco:
Miasto: zadłużenie 54.115.100,00 zł, co stanowi 37,08% planowanych dochodów,
Gmina: zadłużenie 6.257.000,00 zł, co stanowi 6,25% planowanych dochodów,
Powiat: zadłużenie 23.190.000,00 zł, co stanowi 16,00% planowanych dochodów.
Widać, że zadłużenie Miasta jest ponad dwukrotnie większe od drugiego w kolejności Powiatu, oraz przeszło ośmiokrotnie wyższe od zadłużenia Gminy.
To przekłada się oczywiście na kosztu obsługi długu (spłaty kapitału i odsetek od długu). Dla przypomnienia Miasto wyda na to w tym roku ponad 3,05 mln zł, Powiat – 2,06 mln, Gmina – tylko 774 tysiące zł.
Drugi wniosek: RIO zgłasza uwagi tylko do projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta. WPF Gminy i Powiatu nie wymagają uwag.

Kliknijcie powyższy obrazek, wesprzyjcie rozwój naszego serwisu symboliczną kawą i odbierzcie 60 dnia darmowego czytania i słuchania książek w aplikacji BookBeat. Oferta jest ważna do 2 lutego. Życzymy miłej lektury!
Regulamin Komentowania* Odpowiedzialność: Każdy użytkownik ponosi pełną odpowiedzialność za treść swoich komentarzy. Autor bloga nie odpowiada za komentarze zamieszczane przez użytkowników.* Szacunek i kultura: Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe, wulgarne lub naruszające prawa innych osób będą usuwane.* Zakaz spamowania: Niedozwolone jest zamieszczanie komentarzy zawierających spam, reklamy lub linki prowadzące do niebezpiecznych stron.* Tematyka: Komentarze powinny odnosić się do tematyki wpisu. Komentarze niezwiązane z tematem mogą zostać usunięte.* Moderacja: Autor bloga zastrzega sobie prawo do moderacji, edycji lub usuwania komentarzy, które naruszają zasady regulaminu.* Dodając komentarz, akceptujesz powyższe zasady.