Przejdź do treści

Radny pomaga – Urząd odpowiada, czyli sprawy umorzeń ciąg dalszy

Czy wystarczy odrobina dobrej woli, czy potrzebna jest presja? Ta sprawa jak w soczewce pokazuje, że jak się chce to można.

pieniądze z podatków to publiczna sprawa

Przypomnę krótko – w dniu 8 czerwca zadaliśmy pytania dotyczące umorzeń i rozłożeń na raty podatków i opłat lokalnych w roku 2024 – chcieliśmy poznać daty wpływu wniosków i daty wydania decyzji. Chcieliśmy też poznać liczbę wniosków w roku 2023 i 2024. Dlaczego? Bo sprawdziliśmy liczby… i tak to wyszło.

Całość opisałem w tekście, który znajdziecie poniżej.

Miasto odpowiada – niczego się nie dowiecie! Wydamy decyzję o odmowie dostępu!

Odpowiedź mnie zaskoczyła. Miasto zażądało podania naszych danych informując, że zamierza wydać decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej. Co ważne, Miasto przyznaje nam rację pisząc, że to czego chcieliśmy się dowiedzieć JEST INFORMACJĄ PUBLICZNĄ.

Nie mogliśmy sprawy tak zostawić. Odpowiedzią na agresję (czy też niechęć do współpracy) ze strony Urzędu Miasta nie może być przyzwolenie na takie działanie.

O pomoc zwróciliśmy się do radnego Pawła Pecury, z którym mieliśmy już wcześniej kontakt mailowy. Pan radny zgodził się podać swoje dane. Celem było to, aby Urząd Miasta wydał decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej. Decyzję chcieliśmy, z pomocą Watchdog Polska, zaskarżyć do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Mail z danymi radnego wysłaliśmy do Urzędu Miasta w dniu 2 lipca br.

Miasto odmawia po raz drugi

Odpowiedź dostaliśmy wyjątkowo szybko… i to warto pochwalić.

Radny składa wniosek we własnym imieniu

10 lipca radny Paweł Pecura złożył we własnym imieniu wniosek o identycznej jak nasz treści. Tym razem na odpowiedź nie trzeba było czekać długo… co pochwalimy po raz drugi. Czy to zwiastun zmiany w podejściu do informacji publicznej ze strony Urzędu Miasta? Mamy taką nadzieję.

A co znajduje się w odpowiedzi, którą Pan radny Paweł Pecura przesłał do nas w dniu 15.07?

Dla przypomnienia: w roku 2023 wydano 5 decyzji o odroczeniach, umorzeniach i rozłożeniach na raty podatków i opłat. Wniosków też było 5… czyli Urząd Miasta pozytywnie rozpatrzył 100% „podań”.

W roku 2024 decyzji było już 10 (czyli wzrost o 100% r/r), wniosków też było 10. Czyli znów wszyscy „chętni” na płacenie mniej lub później zostali załatwieni pozytywnie.


Daty wpłynięcia wniosków i wydania decyzji możecie porównać sami. My nie chcemy znów zostać oskarżeni o „dyskredytowanie osób pełniących funkcje publiczne„, wykorzystanie informacji w sposób „selektywny i tendencyjny„, „zniekształcanie obrazu” oraz prowadzenie do „błędnego postrzegania pracy Urzędu Miasta Ostrów Mazowiecka”. A właśnie takie „zarzuty” się nam stawia.


Wszystkie odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej publikujemy ZAWSZE w całości, w formie sceenów lub całych plików. Bez moderacji i skrótów. Tak, by nasz Czytelnik mógł zapoznać się z całością i sam dokonać interpretacji.

Tym bardziej nie rozumiem wrogiego podejścia do naszych pytań. Myślę, że formą odpowiedzi, jej unikaniem, stosowaniem prawnych „sztuczek” i nieodpowiadaniem w terminie, Drodzy Urzędnicy, sami sobie wystawiliście świadectwo u naszych Czytelników. Na zmianę na lepsze nigdy nie jest jednak za późno.

Wnioski

Jakie wnioski można z tej sytuacji i udostępnionych danych wyciągnąć?

  1. Urząd Miasta Ostrów Mazowiecka powinien przestać traktować nas, serwis ostrownasurowo.pl, jak wroga publicznego. Nie należy się też nas bać, bo my nie mamy na celu zrobienia krzywdy komukolwiek.
  2. Wnioski o informację publiczną można, a nawet trzeba, traktować z należytą starannością i uwagą. Urząd powinien skończyć z polityką „chodzenia z nami na udry”. Cierpi na tym publiczna debata, a spory do niczego nie prowadzą.
  3. Urząd Miasta powinien przemyśleć też, po raz kolejny, politykę informacyjną. Usuwanie z BIP danych o umorzeniach z lat poprzednich nie jest pożądanym kierunkiem. (W Małkini Górnej, której przykład przytoczyłem w tekście, dostępne są dane za 4 lata wstecz! Dlaczego u nas nie może być podobnie?).
  4. O pieniądze publiczne należy dbać. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której w kolejnym roku – czyli 2025 – liczba wniosków i pozytywnych decyzji znów wzrośnie o 100%. Każda brakująca z tego tytułu złotówka w miejskiej „sakiewce” to złotówka, którą muszą dołożyć pozostali Mieszkańcy… lub o którą wzrośnie dług Miasta.

Dziękujemy radnemu Pawłowi Pecurze za pomoc w pozytywnym załatwieniu opisanej sprawy. Mamy nadzieję, że mieszkańcy docenią Pana zaangażowanie w sprawy naszego Miasta.


Jeśli doceniacie naszą pracę na rzecz jawności i transparentności działań organów władzy w naszym mieście postawcie nam kawę.

Jednocześnie pragniemy serdecznie podziękować tym z Was, którzy wsparli naszą pracę w mijającym roku. Dzięki taki ludziom jak Wy udało się nam zebrać pieniądze niezbędne do funkcjonowania serwisu w kolejnym roku. Dziękujemy i obiecujemy, że dalej będziemy ciężko pracować dla naszej małej Ojczyzny!

A jeśli macie ochotę dołączyć do naszego zespołu to pamiętajcie, że kolejne legitymacje dziennikarskie w naszej Redakcji czekają na wydrukowanie 😉

Dodaj komentarz

W POLU "NAZWA" PODAJ FIKCYJNY PSEUDONIM

Regulamin Komentowania* Odpowiedzialność: Każdy użytkownik ponosi pełną odpowiedzialność za treść swoich komentarzy. Autor bloga nie odpowiada za komentarze zamieszczane przez użytkowników.* Szacunek i kultura: Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe, wulgarne lub naruszające prawa innych osób będą usuwane.* Zakaz spamowania: Niedozwolone jest zamieszczanie komentarzy zawierających spam, reklamy lub linki prowadzące do niebezpiecznych stron.* Tematyka: Komentarze powinny odnosić się do tematyki wpisu. Komentarze niezwiązane z tematem mogą zostać usunięte.* Moderacja: Autor bloga zastrzega sobie prawo do moderacji, edycji lub usuwania komentarzy, które naruszają zasady regulaminu.* Dodając komentarz, akceptujesz powyższe zasady.

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.