Regionalna Izba Obrachunkowa (RIO) orzekła o nieważności uchwały Nr 37/VII/2024 Rady Gminy Szulborze Wielkie z dnia 30 grudnia 2024 r. w sprawie ustalenia wykazu wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego 2024 r.
Powodem, dla którego RIO zdecydowała się wyrzucić ww. uchwałę Rady Gminy Szulborze Wielkie do kosza jest istotne naruszenie art. 211 ust. 1, 4 i 5 w związku z art. 212 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.).
Nie może „niewygasnąć” coś, czego nie było
RIO w swoim orzeczeniu wskazuje, że istnieje rozbieżność pomiędzy zakwestionowaną uchwałą o wydatkach niewygasających a budżetem na rok 2024 r., w którym te wydatki powinny być ujęte.
W budżecie na rok 2024 brak jest zadania pn. „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie
Gminy Szulborze Wielkie” zaplanowanego w dz. 900, rozdziale 90001, § 6050. A to właśnie tak opisane zadanie znalazło się w załączniku Nr 1 do ww. uchwały jak zaplanowane do przeniesienia na rok 2025; termin jego realizacji określono do 30 czerwca 2025 r., a zaplanowana kwota wynosi 814.884,00 zł.
Uchwała Rady Gminy to nie miejsce na pomyłki
Jak podaje RIO w swoim orzeczeniu w piśmie z dnia 16 stycznia 2025 r. Wójt Gminy Szulborze Wielkie wyjaśnił m.in., cyt. „Przez pomyłkę zadanie nie zostało ujęte w planie wydatków w budżecie gminy na 2024 rok.”.
W ocenie Izby postanowienia badanej uchwały muszą być zgodne co do treści z wykazem zadań ujętych w uchwale budżetowej.
„Zgodnie bowiem z art. 211 ust. 1, ust. 4 i ust. 5 ustawy o finansach publicznych, budżet jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki a podstawą gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa, która składa się z budżetu i załączników. Natomiast z art. 212 ust. 1 pkt 2 tejże ustawy wynika, że uchwała budżetowa określa łączną kwotę planowanych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych.
Powyższa analiza wykazała brak spójności pomiędzy zapisami badanej uchwały a uchwałą budżetową
w zakresie ww. wydatku inwestycyjnego. Nie istnieje zatem możliwość realizacji budżetu w sposób
zgodny z prawem w sytuacji, gdy występują wewnętrzne rozbieżności pomiędzy zadaniem ujętym
w badanej uchwale a zadaniami ujętymi w załączniku Nr 2a do uchwały budżetowej Gminy Szulborze
Wielkie na 2024 rok. Celem zachowania zasady jasności i przejrzystości budżetu, elementy uchwały
budżetowej muszą być wewnętrznie spójne.”.
Taka „pomyłka” zdaniem Izby dyskwalifikuje z porządku prawnego uchwałę nr 37/VII/2024 Rady Gminy Szulborze Wielkie z dnia 30 grudnia 2024 r. w sprawie ustalenia wykazu wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego 2024 r. ze względu na to, że narusza ona w sposób istotny regulacje zawarte w art. 211 ust. 1, ust. 4 i ust. 5 w związku z art. 212 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.

Jeśli doceniasz naszą pracę postaw nam kawę. Zachęcamy też do aktywnego tworzenia serwisu razem z nami! Kliknij ikonę „napisz do nas” na górze strony, przyślij nam swój tekst (podpisz go pseudonimem lub wyślij anonimowo), z przyjemnością go opublikujemy!
Regulamin Komentowania* Odpowiedzialność: Każdy użytkownik ponosi pełną odpowiedzialność za treść swoich komentarzy. Autor bloga nie odpowiada za komentarze zamieszczane przez użytkowników.* Szacunek i kultura: Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe, wulgarne lub naruszające prawa innych osób będą usuwane.* Zakaz spamowania: Niedozwolone jest zamieszczanie komentarzy zawierających spam, reklamy lub linki prowadzące do niebezpiecznych stron.* Tematyka: Komentarze powinny odnosić się do tematyki wpisu. Komentarze niezwiązane z tematem mogą zostać usunięte.* Moderacja: Autor bloga zastrzega sobie prawo do moderacji, edycji lub usuwania komentarzy, które naruszają zasady regulaminu.* Dodając komentarz, akceptujesz powyższe zasady.