W poniedziałek 13 stycznia o godzinie 15:00 w Ratuszu odbędzie się pierwsza w nowym roku sesja Rady Miasta. Przeczytajcie czym tym razem zajmą się nasi radni.
Porządek obrad VIII sesji Rady Miasta wygląda następująco:

Nie jest tego dużo i sesja zapowiada się na szybką. Warto jednak przyjrzeć się punktowi 3. Znajdziemy tam taki dokument:
Jak można przeczytać w uzasadnieniu do tej uchwały (znajdziecie je na ostatniej stronie dokumentu) „diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej Miasta Ostrów Mazowiecka z uwzględnieniem obszaru funkcjonalnego Gminy Ostrów Mazowiecka stanowi załącznik do wniosku aplikacyjnego dotyczącego (tu w oryginale błąd, ale poprawiam) przedsięwzięć zaplanowanych do realizacji w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast”.
Sam program jest przeznaczony dla miast zakwalifikowanych przez Krajową Strategię Rozwoju Regionalnego do grona 139 miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze. O tym, że znajdujemy się na tej liście pisaliśmy w naszym tekście dotyczącym programu Feniks. Cały tekst znajdziecie poniżej. W rankingu tym zajmowaliśmy niestety wysokie 31 miejsce.
Termin składania wniosków w pierwszym etapie naboru upływa 16 stycznia co tłumaczy pośpiech związany ze zwołaniem sesji. Nabór został jednak otwarty 7 marca 2024 co prowokuje pytanie dlaczego robimy to na ostatnią chwilę?
Na jakie projekty można dostać pieniądze z programu? Oto lista obszarów, które mogą być wsparte w programie:
– kształcenie oraz szkolenie zawodowe i specjalistyczne,
– finansowanie dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw,
– wspieranie zarządzania migracjami i promowanie działań integracyjnych,
– efektywność energetyczna i energia odnawialna,
– transport publiczny,
– gospodarka wodno-ściekowa,
– zarządzanie odpadami,
– ochrona przyrody i bioróżnorodność,
– zdrowie i pomoc społeczna,
– poprawa bezpieczeństwa publicznego,
– mniejszości i grupy znajdujące się w niekorzystnej sytuacji społecznej,
– społeczeństwo obywatelskie i przejrzystość.
Jak widać spektrum jest dosyć szerokie i chętnie byśmy się dowiedzieli, w którym z tych obszarów Miasto będzie składało wniosek i jakie konkretnie zadania chce przy udziale pozyskanych środków zrealizować.
Czytając powyższą „diagnozę” można bez problemu wskazać obszary, w których sytuacja jest szczególnie zła i wymaga podjęcia pilnych działań. Na mnie osobiście największe wrażenie zrobił fragment dotyczący sytuacji demograficznej – patrzcie od strony 47.
W punkcie tym na stronie 49 znajdziemy taki akapit:
„Bez zdecydowanej, szybkiej poprawy jakości życia na terenie gminy grozi jej jeszcze bardziej gwałtowny niż do tej pory proces wyludnienia, obejmujący przede wszystkim młodych, a co za tym idzie – przekroczenie wartości progowej, poniżej której samoistny rozwój obszaru będzie bardzo trudny, jeśli nie niemożliwy. Ze względu na spadek liczby mieszkańców, coraz wyraźniej widoczna jest potrzeba zapewnienia lepszych warunków życia, w tym w odniesieniu do jakości powietrza i infrastruktury technicznej, która zapewniałaby mieszkańcom odpowiadający oczekiwaniom standard życia i mogłaby zachęcić nowe osoby do osiedlania się na terenie gminy.”
W innym miejscu (str. 47) możemy przeczytać takie zdanie:
„Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców wskazują, iż 75% respondentów określiło, iż ważna jest dla nich jakość powietrza. Wśród najważniejszych dla mieszkańców działań z zakresu efektywności energetycznej zostały wymienione: zwiększenie efektywności energetycznej poprzez termomodernizację budynków (47%), zwiększenie udziału OZE przez instalację paneli fotowoltaicznych (43%), wprowadzenie programów wsparcia finansowego dla mieszkańców w zakresie wymiany źródła ciepła (42%).”
I nie jest to jedyne miejsce gdzie pisze się w zasadzie wyłącznie o powietrzu, emisji zanieczyszczeń, monitoringu jakości powietrza, itp.
Wcześniej na stronie 45-46 możemy przeczytać:
„Wnioski i zalecenia z badania obejmują:
– Edukacja i działania prewencyjne: Edukowanie mieszkańców o wpływie jakości powietrza na zdrowie, promowanie ekologicznych źródeł energii i ograniczanie emisji z gospodarstw domowych.
– Monitorowanie: Konieczne jest utrzymanie regularnego monitoringu jakości powietrza, szczególnie w obszarach, gdzie odnotowano najwyższe wartości stężeń zanieczyszczeń. Stare Lubiejewo wymaga szczególnego nadzoru i działań redukcyjnych z uwagi na znaczne przekroczenia norm dla PM2.5 i PM10. Regularne pomiary w rejonach o wysokim natężeniu ruchu są kluczowe dla oceny wpływu transportu na jakość powietrza.
– Źródła emisji: Identyfikacja i redukcja źródeł emisji, takich jak spalanie paliw stałych i emisje z transportu, powinny być priorytetem. Konieczne jest zidentyfikowanie i ograniczenie emisji w Starym Lubiejewie, zwłaszcza w okresach niekorzystnych warunków atmosferycznych.
– Działania krótkoterminowe: W okresach wysokiego zanieczyszczenia zaleca się ograniczenie aktywności na zewnątrz, szczególnie dla osób z grup ryzyka.
– Lokalizacja: Ulica 3 Maja wymaga szczególnej uwagi, np. poprzez ograniczenie ruchu ciężkich pojazdów, wprowadzenie stref niskiej emisji lub zwiększenie nasadzeń roślinnych pochłaniających pyły.
– Sezonowość: Warunki zimowe sprzyjają gromadzeniu zanieczyszczeń w pobliżu powierzchni gruntu, co należy uwzględnić w planowaniu działań poprawiających jakość powietrza.
– Edukacja: Podnoszenie świadomości ekologicznej mieszkańców na temat wpływu jakości powietrza na zdrowie oraz promowanie działań ograniczających emisje.
– Edukacja i działania prewencyjne: Edukowanie mieszkańców o wpływie jakości powietrza na zdrowie, promowanie ekologicznych źródeł energii i ograniczanie emisji z gospodarstw domowych”.
Edukacja jest powtórzona, ale to raczej błąd. Ale zapytać trzeba po co kreuje się obraz Ostrowi jako miasta, w którym jedynym problemem do rozwiązania jest jakość powietrza? Czy to jest naprawdę główny powód tego, że znajdujemy się na liście „miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze”?
Od razu można zadać sobie pytanie: czy np. Warszawa, Poznań czy Kraków mają na tyle dobre powietrze, że przyciągają do siebie młodych? Czy może tym decydującym czynnikiem są najpierw szkoły wyższe i możliwość zdobycia wykształcenia i zawodu, a w drugiej kolejności szeroki rynek pracy?
Zadziwia mnie, że w części poświęconej np. gospodarce czy bezrobociu nie znajdziemy słowa o tym jakie działania należy podjąć aby zatrzymać odpływ ludności, czy przyciągnąć nowe firmy! Cały punkt 4.3 dotyczący bezrobocia zajmuje niecałą stronę! Dokładnie 243 słowa… w dokumencie liczącym 86 stron. Gospodarka (z rolnictwem) i rynek pracy to raptem strony od 49 (połowa strony) do 52 (połowa strony). Dla porównania rozdział o zanieczyszczeniu powietrza to strony od 34 do 47.
Przeczytajcie i oceńcie sami rozkład akcentów w tej „diagnozie”, która ma „umożliwić podejmowanie właściwych decyzji strategicznych, takich jak: określenie wizji rozwoju, ustalenie celów, ukierunkowanie działań i instrumentów realizacyjnych, zdefiniowanie oczekiwanych rezultatów i wskaźników ich osiągnięcia, wskazanie obszarów strategicznej interwencji”.
Dla mnie jest to dokument napisany pod z góry przyjętą tezę – jakość powietrza w mieście stanowi główne źródło jego problemów.
I teraz najważniejsze: jeśli tak „diagnozujemy” problem to co będzie się znajdowało we wniosku o dofinansowanie z Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast? A idzie o bardzo duże pieniądze… minimalna wartość projektu to 44.848.000,00 PLN, maksymalna – 80.726.400,00 PLN. Cui bono? – czyja będzie korzyść?
Liczymy, że w poniedziałek dowiedzą się o tym radni i wszyscy Mieszkańcy.
Przypominamy, że dla osób które zechcą wesprzeć rozwój naszego serwisu operator systemu przygotował prezent w postaci 60 dni na czytanie i słuchanie książek. Jeśli lubicie czytać i słuchać książki koniecznie wypróbujcie BookBeat w ofercie buycoffee.to

Na koniec parafrazując Katona Starszego powiem: poza tym uważam, że zarządzenia należy publikować! Co prawda trochę się w temacie poprawiło, zobaczcie sami:
http://www.bip.ostrowmaz.pl/public/?id=205574
…brakuje już tylko zarządzenia nr 3, w którym zapewne znajdziemy pewien „kulturalny” ruch naszego Burmistrza.
Regulamin Komentowania* Odpowiedzialność: Każdy użytkownik ponosi pełną odpowiedzialność za treść swoich komentarzy. Autor bloga nie odpowiada za komentarze zamieszczane przez użytkowników.* Szacunek i kultura: Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe, wulgarne lub naruszające prawa innych osób będą usuwane.* Zakaz spamowania: Niedozwolone jest zamieszczanie komentarzy zawierających spam, reklamy lub linki prowadzące do niebezpiecznych stron.* Tematyka: Komentarze powinny odnosić się do tematyki wpisu. Komentarze niezwiązane z tematem mogą zostać usunięte.* Moderacja: Autor bloga zastrzega sobie prawo do moderacji, edycji lub usuwania komentarzy, które naruszają zasady regulaminu.* Dodając komentarz, akceptujesz powyższe zasady.