Przejdź do treści

Zapowiedź XIII sesji Rady Miasta

Wciąż jesteśmy przed zwołaną na najbliższą środę XII sesją Rady Miasta a już znamy plan kolejnej, XIII sesji. Przeczytajcie czym zajmą się nasi radni.

XIII sesja Rady Miasta zwołana na 17 czerwca rozpocznie się o godzinie 14:00. Jej porządek obrad jest bardzo obszerny.

Wotum zaufania i absolutorium

W punkcie 4 radni zajmą się debatą nad raportem o stanie miasta oraz podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi wotum zaufania.

Raport o stanie miasta znajdziecie jako załącznik do tego punktu. Sam plik jest obszerny (ponad 12MB) i nie będę go tutaj załączał. Kliknijcie ten LINK i możecie go sami pobrać.

Co ciekawego o samym Raporcie o stanie miasta? Dokument jest dwukrotnie dłuższy niż ten z zeszłego roku, napisany trochę inaczej (chyba robił to ktoś inny, widać inne akcenty i dużą potrzebę „chwalenia się”), zawiera więcej grafik i zdjęć, ale merytorycznie oceniam go jako najwyżej zadowalający. Jeśli znajdziemy czas to zrobimy dla Was porównanie raportów z dwóch, może trzech lat.

Co do wniosku o wotum zaufania – liczę, że w tej części dyskusji radni zapytają Burmistrza chociażby o maksymalne czasy odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej. Ostatnie kilka złożonych przez nas wniosków czekało po 2 miesiące, a jeden nawet dłużej. Nie tak to powinno wyglądać.

W punkcie 5 mamy udzielenie Burmistrzowi absolutorium. Dyskusja może być w tym punkcie ciekawa. Jednak niespodzianek spodziewać się nie należy.

Zmiany budżetu – deficyt rośnie, zamiast kredytu – obligacje komunalne

Dalej mamy kolejne zmiany budżetu Miasta na rok 2025.

Deficyt budżetu na bieżący rok rośnie do 14.121.878,76 PLN z pierwotnych 12.981.910,78 PLN. Zmiany dotyczą m.in. zakupu autobusu na potrzeby dowozu dzieci do szkół (projekt dofinansowany z funduszy Województwa Mazowieckiego kwotą 450 tysięcy zł; wartość całej inwestycji to 782.280,00 zł), stacja uzdatniania wody z Szkole Podstawowej nr 1 (20 tysięcy), czy budowa „zielonego” budynku przy ul. Chopina 2B (450 tysięcy).

Zwróciłem uwagę na wzrost dotacji dla podmiotów nienależących do sektora finansów publicznych – porównajcie jak od pierwotnej wersji budżetu urosła tak kwota. Na kluby dorzucono 154 tysiące z rezerwy (wzrost z 660 tysięcy do 814 tysięcy; ile by w ten „biznes” nie wrzucił będzie mało; a rok temu było to 500 tysięcy – wzrost r/r o ponad 60%!, w tym tempie w 2026 dojedziemy spokojnie do MILIONA!), inne wydatki też ciekawe i myślę, że mieszkańcy powinni znać ich uzasadnienie.

A że deficyt rośnie Miasto musi się cały czas zadłużać. Na koniec roku 2024 Miasto miało 37.900.000,00 PLN zadłużenia. To mniej niż planowano. Na ten rok przewidziano zaciągnięcie 13.300.000,00 PLN kredytu… ale zamiast kredytu będą obligacje komunalne. O tym pomyśle doniosły nam nasze karaluszki, wspomniałem o tym w TEKŚCIE.

Jak ocenić ten ruch? Z punktu widzenia kosztu zapewne wyjdzie na to samo – wybaczcie, ale nie wierzę w „dobrych samarytan” ze świata finansów. Zresztą wiadomo też kto Burmistrzowi pomysł podpowiedział i kto będzie zapewne wykonawcą projektu… człowiek jeszcze niedawno „z miasta”, a teraz już „na warszawie”.

Wniosek? Na naszym miejskim „tytaniku” orkiestra gra więc w najlepsze (i grają z nią kluby zasilane coraz większymi kwotami), ale zbliżającej się góry lodowej nikt widzieć nie chce. Jeśli do 37,9 mln dodamy tegoroczne 13,3 mln i odejmiemy spłaty z tego roku wyjdzie poniżej założonych na koniec roku 54 milionów, ale nie jakoś mocno poniżej. Na to nie liczcie.

Nowe statuty biblioteki i mosir oraz zespół szkolno-przedszkolny

Dalej mamy dwie kwestie natury wydaje się technicznej, choć pewnie i tu diabeł tkwi w szczegółach. Radni przyjmą nowe statuty MBP i MOSiR.

Samych zmian nie będę opisywał – wklejam uzasadnienia z projektów uchwał.

Na uwagę zasługuje projekt utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. W jego skład wejdą: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Ostrowi Mazowieckiej z siedzibą w Ostrowi Mazowieckiej przy ul. Partyzantów 39 i Miejskie Przedszkole nr 1 w Ostrowi Mazowieckiej z siedzibą w Ostrowi Mazowieckiej przy ul. Partyzantów 39.

Zmiana ta wydawała się logiczna w kontekście wcześniejszych decyzji Rady Miasta.

Zacytuję tylko kawałek uzasadnienia do tej uchwały. W jednym miejscu czytamy: „Wszystkie etaty zastaną zachowane zgodnie z arkuszami organizacyjnymi” by chwilę później napisać: „Mniejsze koszty utrzymania będą też wynikiem zmniejszenia liczby etatów dyrektorów. Obecnie funkcję dyrektora pełnią dwie osoby. Po przekształceniu w zespół szkolno – przedszkolny funkcję te będzie pełnił jeden dyrektor”.

Oczywiście sam pomysł powinien być dyskutowany w kontekście organizacyjnym (odpowiednie do potrzeb zagospodarowanie posiadanych przez Miasto zasobów lokalowych) i demograficznym (spadek ilości dzieci w wyniku coraz mniejszej liczby narodzin i migracji). Dyskusja w tym punkcie może być ciekawa.

Na zakończenie już tradycyjnie radni zapoznają się z postępami miejskich inwestycji. Informacja przedstawia się następująco.

Odszukajcie interesujące Was fragmenty i poznajcie terminy zakończenia poszczególnych inwestycji.

XIII sesja Rady Miasta zapowiada się na długą i może być ciekawa. Jak zawsze będziemy na naszym stanowisku komentatorskim by tak szybko jak to będzie możliwe zdać relację z obrad.

Jeśli macie ochotę zgarnąć 60 dni (lub 40 godzin) darmowego czytania (lub słuchania) książek w aplikacji BookBeat postawcie nam kawę! Nie czekajcie – my potrzebujemy Waszego wsparcia by dalej działać, Wy będziecie mieli szansę umilić sobie wieczory czy urlop.

Zapraszamy do komentowania i tworzenia serwisu razem z nami. Jeśli masz ochotę prześlij do nas swój tekst lub polemikę z naszymi tekstami. Każdy nadesłany materiał zostanie opublikowany.